بعد از پخش گزیدهای از نشست قبلی در ابتدای جلسه پرسشهای زیر ضمن پخش پلیبکها مطرح شد:
۱-پس از پایان جنگ جهانی دوم چطور شد که دو کشور که با هم در جنگ همپیمان بودند رقیب و بعد از آن دشمن یکدیگر شدند و اساساً جنگ سرد چگونه آغاز شد؟
۲- در فیلم به حامیان جدی ترامبو پرداخته نشده به گونهای که انگار او به سادگی توانسته امثال مکارتی را دور بزند و با زرنگی لیست سیاه را بی اثر کند که به نظر خیلی طبیعی و امکانپذیر نیست. اما به نظر شما واقعاً چگونه این لیست بیاثر شد؟
جناب آقای دکتر شاهحسینی در پاسخ به پرسشهای فوق ضمن توضیح شرایط پس از جنگ جهانی دوم آغاز جنگ سرد را از همان فردای پایان جنگ عنوان کردند. کشورهای غربی با توجه به قدرت گرفتن شوروی در شرق و نقش پر رنگ آن در تسخیر آلمان و شکست نازیها احساس خطر میکنند و عملاً پس از پایان جنگ جهانی دوم به فکر کنترل قدرت شوروی میافتند و از همین رو جنگ سرد آغاز میشود.
در ادامه در مورد کمیتهٔ فعالیتهای ضد آمریکایی به این نکته اشاره کردند که با جلو انداختن افرادی مانند سناتور جوزف مککارتی در مقابله با کمونیسم و پیگیریهای کنگرهٔ ایالات متحدهٔ آمریکا به نوعی تفتیش عقاید رخ میدهد و افرادی مانند ترامبو که به هر نحو با کمیته همکاری نکردند حذف و در لیست سیاه قرار گرفتند. در هالیوود هم مانند دیگر بخشهای دولتی و حکومتی لیست سیاهی از افراد تهیه میشود و شرکتهای بزرگ فیلمسازی اعلام میکنند که دیگر با آنها همکاری نخواهند کرد و آنها را تحریم میکنند. در پاسخ به سوال دیگر تذکر دادند که لیست سیاه هیچوقت بیاثر نشد بلکه شاید تعداد کمی مانند دالتون ترامبو آن هم با اتصال به قدرت صهیونیستهای پشت صحنه از آن به نوعی خارج شدند.


