نشست دوم سینما اقتباس – در جبههٔ غرب خبری نیست

تاریخ برنامه: ۲ تیر ۱۴۰۲

دربارهٔ برنامه:

بعد از پخش گزیده‌ای از نشست قبلی در ابتدای جلسه پرسش‌های زیر ضمن پخش پلی‌بک‌ها مطرح شد:
۱- رمان جنگی را می‌توان حدس زد در مورد توصیف جنگ است اما اثری که ضد جنگ است چرا متفاوت است علی‌رغم آنکه آن هم به ظاهر در حال توصیف جنگ است؟ آیا در مورد مقولهٔ جنگ گونهٔ دیگری هم اثر هنری تولیده شده است؟
۲- سه اقتباس سینمایی یا تلویزیونی از این رمان ساخته شده که تقریبا با اختلاف ۴۰ سال یک‌بار هستند. ۱۹۳۰، ۱۹۷۹ و ۲۰۲۲. چرا باید با این فواصل تاریخی در مورد جنگ اول صحبت کرد و از همه مهم‌تر چرا در سال ۲۰۲۲ بعد از گذشت بیش از ۱۰۰ سال از پایان جنگ جهانی باز هم باید در مورد آن صحبت کرد؟
۳- در نسخهٔ آخر که در سال ۲۰۲۲ ساخته شده مذاکرات آتش بس ۱۱ نوامبر به صورت موازی روایت می‌شود در صورتی که نه در رمان نه نسخه‌های قبل نیامده است. به نظرتان چرا در این نسخه این موضوع اضافه شده است؟
۴- ذکر چند نکته در فیلم در جبهه غرب خبری نیست نسخه ۲۰۲۲ کمی عجیب است و نه تنها در نسخه‌های گذشته بلکه اساساً در مورد جنگ جهانی اول جایی دیده نشده است. یکی جعل امضا برای حضور در جنگ و دیگری شستن و رفوی لباس‌های کشته شدگان برای سربازان جدید است. به نظر شما چرا در این نسخه شاهد چنین مواردی هستیم؟
جناب اقای دکتر شاه‌حسینی ضمن پاسخ به پرسش‌های فوق در مورد کتاب در جبهه غرب خبری نیست و نویسندهٔ آن اریش ماریا رمارک پرداختند. این کتاب از مشهورترین رمان‌های ضد جنگ محسوب می‌شود و سه اقتباس سینمایی و تلویزیونی از آن ساخته می‌شود که آخرین نسخه ‌هم‌زمان با جنگ روسیه و اکراین نمایش داده می‌شود. از این رو توجه به این اقتباس سینمایی در این زمانه اهمیت پیدا می‌کند.

معرفی فیلم:

فیلمی آلمانی در ژانر ضد جنگ به کارگردانی ادوارد برگر (Edward Berger) که در سال ۲۰۲۲ تولید شده است. این فیلم از رمانی به همین نام اثر اریش ماریا رمارک (Erich Maria Remarque) اقتباس شده است.

گزیدهٔ برنامه:

نسخه 1080

۵۳۱ مگابایت
 مطالب مرتبط با «نشست دوم سینما اقتباس – در جبههٔ غرب خبری نیست»

در جبههٔ غرب خبری نیست

در جبههٔ غرب خبری نیست

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها