بعد از پخش گزیدهای از نشست قبلی در ابتدای جلسه پرسشهای زیر ضمن پخش پلیبکها مطرح شد:
۱- چرا بعد از رویداد فاطیما کلیسای کاتولیک با این همه تأخیر نسبت به آن موضع میگیرد؟
۲- علیرغم وجود شهرهای مهم مسیحی اما چرا این رویداد در یک روستای کوچک در پرتغال اتفاق میافتد و ایشان خود را بانوی تسبیح معرفی میکند؟
۳- چرا فیلمساز در پاسخ به خداناباوران فیلم یعنی شهردار و فیلسوف از روش اقناع فلسفی استفاده نمیکند و به اقناع حسی کفایت میکند؟
همینطور در این نشست با بررسی شواهد مختلف تاریخی به بررسی احتمالات ممکن شخصی حقیقی این بانو میپردازد. جناب آقای دکتر شاهحسینی ضمن پاسخ به پرسشهای فوق توضیحاتی در مورد رویداد مهم فاطیما می پردازد و اینکه این رویداد هم برای مسیحیان و هم شیعیان اهمیت دارد. از طرف دیگر با بیان اختلافات و نکات جدیدی که در این نسخه از اقتباس سینمایی رخ داده ایشان علت اهمیت این فیلم را بیان میکنند. از نکات خاص این فیلم نشان دادن میخهایی فرو رفته در سینهٔ بانو است که از آن خون میچکد. از طرف دیگر در فیلم تلاش شده تا پیشبینیهای تاریخی بانوی تسبیح نیز حتیالمقدور به تصویر کشیده بشود. مهمترین صحنه فیلم را میتوان صحنهٔ معجزهٔ خورشید دانست که در آن معتقدین حقیقی باورمند تصویر میشوند و دیگران من جمله نمایندهٔ پاپ حیران و متعجب هستند. اقتباسهای مختلفی از این رویداد تاریخی تا به امروز ساخته شده است اما با توجه به نکات فوق میتوان این اثر را یکی از مهمترین و دقیقترین آنها دانست.
دربارهٔ برنامه:
معرفی فیلم:
فیلم "فاطیما" (۲۰۲۰) به رویداد تاریخی بانوی فاطیما میپردازد و تلاش میکند با استناد به منابع معتبر، بدون ورود به حواشی و مباحث پیچیده فلسفی، این واقعه را روایت کند. فیلم بیشتر بر تجربه حسی و عاطفی تمرکز دارد و از بحثهای عمیق فلسفی دوری میکند، به طوری که لوسیا، یکی از شاهدان اصلی، در پاسخ به سوالات تنها آنچه را که دیده و تجربه کرده بیان میکند، بدون اینکه به دنبال ارائه دلایل منطقی برای اثبات دیدههایش باشد. فیلم همچنین به شرایط اجتماعی آن دوره پرتغال اشاره میکند، زمانی که گرایشهای لائیک و خداناباوری در حال گسترش بود. در این فضا، فیلم به نیاز روحی مردم به باورهای دینی پرداخته و نشان میدهد که چگونه بحرانهای معنوی و مادی، همچون فقر و جنگ، مردم را به سمت معنویت سوق داده است. شخصیتهایی چون شهردار و پروفسور نیکولز تلاش میکنند رویدادهای فاطیما را به عنوان توهم ناشی از نیاز شدید دینی توضیح دهند، اما خود نیز در ارائه توجیه کامل از این رویدادهای ماورایی ناتواناند. در نهایت، تقابل اصلی میان لوسیا و شهردار شکل میگیرد که نماینده شک و تردیدهای خداناباورانه است. فیلم بر اهمیت دعا و طلب بخشش تأکید دارد و گناه را نه فقط مسئلهای فردی، بلکه جمعی میداند که میتواند جامعه را تحت تأثیر قرار دهد.