بعد از پخش گزیدهای از نشست قبلی در ابتدای جلسه پرسشهای زیر ضمن پخش پلیبکها مطرح شد:
۱- با توجه به اینکه این فیلم یک اثر مکتب نیویورکی است به نظر شما خواستگاه مکتب نیویورکیها چه بود و چه نقشی در سینمای آمریکا ایفا کردند و عاقبت فیلمسازان مکتب نیویورکی چه شد؟
۲- با توجه به شخصیت اصلی فیلم سرپیکو که به نوعی قهرمان فیلم است قهرمان در آثار مکتب نیویورکیها چه ویژگیهایی دارد؟ آیا این قهرمان بازتابی از جامعه است یا به دنبال ایجاد آن در جامعه هستند؟
جناب آقای دکتر شاهحسینی در پاسخ به پرسشهای فوق به این موضوع اشاره کردند که با توجه به اینکه امروز دیگر شاهد تولید آثار مکتب نیویورکی نیستیم اما بررسی تاریخی آن با توجه به مؤلفهها و ویژگیهای آن باعث شناخت دقیقتر فضای اجتماعی و سیاسی آن موقع ایالات متحده آمریکا میشود.
قهرمان در فیلمهای مکتب نیویورکی جایگاه خاصی دارد. معمولاً تنها است و بعضاً به نتیجه هم نمیرسد اما تلاش خود را میکند و به عنوان معترضی به وضع موجود در حال فعالیت است. از طرفی در فیلم سرپیکو سگی با او همراه میشود که گویی همزاد سرپیکو است و با او رشد میکند. در آخر هم وقتی سرپیکو تنها در کنار گذری نشسته است فقط سگ او در کنارش است.
همین طور نقش ژونالیسم در آثار مکتب نیویورکیها پررنگ است و آن را عامل آگاهی عموم مردم در راستای اعتراضات خود میدانند. در این فیلم نیز وقتی شهادت سرپیکو در مورد فساد گسترده در پلیس ایالات متحده آمریکا در نیویورک منتشر میشود مسئولینی که تا آن موقع سعی میکردند که بر روی این واقعیت سرپوش بگذارند مجبور به پاسخگویی در برابر افکار عمومی و مردم میشوند.
