نشست هشتم سینما اقتباس – سرپیکو

تاریخ برنامه: ۱۹ آبان ۱۴۰۲

دربارهٔ برنامه:

بعد از پخش گزیده‌ای از نشست قبلی در ابتدای جلسه پرسش‌های زیر ضمن پخش پلی‌بک‌ها مطرح شد:
۱- با توجه به اینکه این فیلم یک اثر مکتب نیویورکی است به نظر شما خواستگاه مکتب نیویورکی‌ها چه بود و چه نقشی در سینمای آمریکا ایفا کردند و عاقبت فیلمسازان مکتب نیویورکی چه شد؟
۲- با توجه به شخصیت اصلی فیلم سرپیکو که به نوعی قهرمان فیلم است قهرمان در آثار مکتب نیویورکی‌ها چه ویژگی‌هایی دارد؟ آیا این قهرمان بازتابی از جامعه است یا به دنبال ایجاد آن در جامعه هستند؟
جناب آقای دکتر شاه‌حسینی در پاسخ به پرسش‌های فوق به این موضوع اشاره کردند که با توجه به اینکه امروز دیگر شاهد تولید آثار مکتب نیویورکی نیستیم اما بررسی تاریخی آن با توجه به مؤلفه‌ها و ویژگی‌های آن باعث شناخت دقیق‌تر فضای اجتماعی و سیاسی آن موقع ایالات متحده آمریکا می‌شود.
قهرمان در فیلم‌های مکتب نیویورکی جایگاه خاصی دارد. معمولاً تنها است و بعضاً به نتیجه هم نمی‌رسد اما تلاش خود را می‌کند و به عنوان معترضی به وضع موجود در حال فعالیت است. از طرفی در فیلم سرپیکو سگی با او همراه می‌شود که گویی همزاد سرپیکو است و با او رشد می‌کند. در آخر هم وقتی سرپیکو تنها در کنار گذری نشسته است فقط سگ او در کنارش است.
همین طور نقش ژونالیسم در آثار مکتب نیویورکی‌ها پر‌رنگ است و آن را عامل آگاهی عموم مردم در راستای اعتراضات خود می‌دانند. در این فیلم نیز وقتی شهادت سرپیکو در مورد فساد گسترده در پلیس ایالات متحده آمریکا در نیویورک منتشر می‌شود مسئولینی که تا آن موقع سعی می‌کردند که بر روی این واقعیت سرپوش بگذارند مجبور به پاسخگویی در برابر افکار عمومی و مردم می‌شوند.

معرفی فیلم:

فرانک سرپیکو، افسر جوان پلیس نیویورک، خیلی زود پس از ورود به این نیرو دریافت که دشمن اصلی‌اش نه خلافکاران خیابانی، بلکه همکاران فاسدش هستند؛ مأمورانی که رشوه می‌گرفتند، به خشونت متوسل می‌شدند و فساد را نادیده می‌گرفتند یا در آن شریک بودند. اما سرپیکو راه دیگری را انتخاب کرد. او نه‌تنها رشوه را نپذیرفت، بلکه ببلکه با پوشیدن لباس‌های مبدل و به‌کارگیری روش‌های خلاقانه، مجرمان را تعقیب می‌کرد و فساد درون نیرو را گزارش می‌داد؛ اقدامی که باعث شد در چشم بسیاری از همکارانش منفور و طرد شود. وقتی تلاش‌هایش برای گزارش فساد به جایی نرسید، تصمیم گرفت موضوع را به رسانه‌ها بکشاند. سرانجام، روزنامه نیویورک‌تایمز گزارشی درباره افشاگری‌های او منتشر کرد. در پی این گزارش، کمیسیونی به نام کمیسیون نپ (Knapp Commission) برای بررسی فساد در اداره پلیس نیویورک تشکیل شد؛ اما اصلاحاتی که وعده داده شده بود، هیچ‌گاه به‌طور کامل اجرا نشد و ساختار فاسد پابرجا ماند. در سال ۱۹۷۳، پیتر ماس کتابی درباره مبارزات سرپیکو منتشر کرد و همان سال، سیدنی لومت فیلمی با اقتباس از آن ساخت. فیلم «سرپیکو» با بازی درخشان آل پاچینو، به اثری ماندگار در سینمای سیاسی بدل شد؛ فیلمی که در بحبوحه رسوایی واترگیت اکران شد و همین هم بر تأثیرگذاری‌اش افزود. با این حال، هالیوود در سال‌های بعد با ساخت فیلم‌های تخیلی ضدفساد، تلاش کرد این موج را تعدیل کند. سرپیکو، که به گفته خودش قربانی تبانی همکارانش شده و از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفته بود، به‌طرز معجزه‌آسا زنده ماند. او با وجود ترکش در سر، هنوز از فساد می‌گوید؛ معضلی که حتی پس از پنج دهه، به‌گفته افسران دیگر، همچنان گریبان پلیس آمریکا را رها نکرده است.

گزیدهٔ برنامه:

نسخه 1080

۴۴۶ مگابایت
 مطالب مرتبط با «نشست هشتم سینما اقتباس – سرپیکو»
yMwc4ACOTjLIIyPRNimAytKlQEr scaled

سرپیکو

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها