نشست نهم سینما اقتباس – آب‌شناس

تاریخ برنامه: ۲۴ آذر ۱۴۰۲

دربارهٔ برنامه:

بعد از پخش گزیده‌ای از نشست قبلی در ابتدای جلسه پرسش‌های زیر ضمن پخش پلی‌بک‌ها مطرح شد:
۱- فیلم با نبرد گالیپولی آغازمی‌شود. این نبرد به چه منظوری طراحی شد و عاقبت آن چه شد؟
۲- مدت زیادی کشورهای اروپایی به دنبال فروپاشی و تجزیهٔ عثمانی بودند اما بعد از جنگ جهانی اول موفق به این کار شدند. چرا این موضوع برایشان اهمیت داشت و عاقبت عثمانی بعد از تجزیه چه شد؟
۳- همان‌طور که فرمودید رابطهٔ خوبی میان ترک‌ها و اروپایی‌ها وجود نداشته و ندارد. پس چطور است که بر خلاف فیلم‌های ضدجنگ دیگر نه تنها به دشمن پرداخته شده بلکه تا حدی حق هم به ترک‌ها داده شده و تصویر مثبتی از آنها ارائه شده است؟
جناب آقای دکتر شاه‌حسینی در پاسخ به پرسش‌های فوق ضمن توضیح نبرد گالیپولی و عاقبت عثمانی‌ها بعد از پایان جنگ جهانی اول به این نکته پراختند که با توجه به قدرت امپراطوری عثمانی و مسلمان بودن آنها تجزیه یک قدرت بزرگ مسلمان از اهداف غربی‌ها بوده که بعد از جنگ جهانی اول محقق شد.
انگلیس‌‌ها معمولاً در مورد شکست‌هایشان صحبت نمی‌کنند مگر اینکه سالیان زیادی از آن بگذرد و شکست آنها در گالیپولی نیز از همین موارد است.
از طرفی مدیریت سینمایی ترکیه با نظارت بر تولیدات آثار مشترک به دنبال ایجاد تصویری مثبت و توریستی از ترکیه است. همان‌طور که در این فیلم مشهود است و بارها در فیلم حق با ترک‌ها است.
جنبهٔ مهم دیگر فیلم نشان دادن عشق پدر و پسر است که در سینما به ندرت پیدا می‌شود و این فیلم را می‌توان یکی از نمونه‌های موفق این موضوع دانست.

معرفی فیلم:

با آغاز جنگ جهانی اول، کشورهای مختلف مواضع گوناگونی اتخاذ کردند. برخی مانند سوئیس بی‌طرف ماندند و برخی مانند بلژیک اشغال شدند. اما مستعمراتی چون استرالیا، کانادا و نیوزلند تابع امپراتوری بریتانیا بودند و اختیار سیاسی نداشتند. براساس قانون اساسی آن‌ها، بریتانیا می‌توانست بدون مشورت با مستعمرات وارد جنگ شود و تصمیمات آن الزام‌آور بود. اندرو فیشر، نامزد نخست‌وزیری استرالیا، پیش از آغاز رسمی جنگ، در سخنرانی انتخاباتی خود در ۳۱ ژوئیه ۱۹۱۴ وعده داد که استرالیا «تا آخرین مرد و آخرین سکه» در کنار بریتانیا خواهد ایستاد. چند روز بعد، بریتانیا به آلمان اعلان جنگ داد و نیروهای استرالیایی، کانادایی و نیوزلندی به اجبار وارد میدان شدند. پارلمان‌های این کشورها نیز حتی حق اعلان موضع رسمی نداشتند. در ادامه، با پیشنهاد وینستون چرچیل، حمله‌ای به امپراتوری عثمانی طراحی شد که به نبرد خونین گالیپولی انجامید. این نبرد بر اساس محاسبات اشتباه و نگاه استعماری نسبت به ضعف ارتش ترکیه شکل گرفت و منجر به کشته‌شدن هزاران سرباز مستعمرات شد. فقط استرالیا در این نبرد بیش از ۱۷ هزار کشته داد، بی‌آن‌که این جنگ دفاعی یا ملی برای آن‌ها باشد. فیلم «آب‌شناس» (The Water Diviner) ساخته‌ی راسل کرو در این بستر تاریخی به وقایع پس از جنگ می‌پردازد. داستان درباره‌ی کشاورزی استرالیایی به نام جاشوا کانر است که سه پسرش را در گالیپولی از دست داده و برای یافتن نشانی از آنان به ترکیه سفر می‌کند. فیلم بخشی از پیامدهای انسانی نبرد را از زاویه‌ی یک پدر و با تمرکز بر شرایط پس از جنگ، اشغال استانبول، روابط میان بازماندگان و وضعیت ترکیه شکست‌خورده به تصویر می‌کشد.

گزیدهٔ برنامه:

نسخه 1080

۳۹۰ مگابایت
 مطالب مرتبط با «نشست نهم سینما اقتباس – آب‌شناس»
qIh91xH44n3xWdKhDScxtmvgufK scaled

آب‌شناس

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها